TotPescuit

5 lucruri despre reclamele din pescuitul românesc

Românul are vorbe pentru orice. Una mai demodată zice că „reclama e sufletul comerţului”. Pentru unii, reclamele sunt un rău necesar. Pentru alţii – doar manipulare. Unii le suportă, alţii sunt alergici. Mie îmi plac. Cu condiţia să fie bine făcute!

Un paradox al pescuitului românesc e că nu prea mai avem pești. Avem, în schimb, o industrie în spatele pescuitului mult peste pescuitul în sine. În industria asta, toată lumea se plânge de sărăcie mare, lucie. Zice-se că nu sunt bani, că vânzările sunt mici…dar pe praful ăsta sugerat și aproape unanim acceptat, în piaţa pescuitului din România se învârt anual câteva zeci (bune!) de milioane de euro. Vorbim despre cifre albe, declarate, fiscalizate.

Eu cred că românul s-a născut pescar. Avem pescari senzaţionali în România. Şi ieftini. Când devii imaginea unui brand pe-un vobler, o nadă și-o măslină – ești ieftin. Dacă faci treaba asta, ai intrat cu cizmele în apă și-ai stricat locul de pescuit. Pentru tine și pentru ăia ce vin după tine. Vei fi tratat ieftin și e normal să fie așa. Ca firmă, când plătești puţin – să aștepţi puţin. Și ăsta e un lucru normal.

Eu unul, aș vrea să văd relaţii serioase, de lungă durată, între o firmă și un pescar bun. Când îmi spune un pescar că lanseta cutare e cea mai bună de pe mapamond, îl cred sau nu, dar poate încă-l mai respect. Când același pescar îmi spune peste ceva vreme că s-a sucit și că lanseta concurenţei (acum noul sponsor) e cea mai bună, e de prost gust. Cu toţii pescuim din barcă, dar sunt unii care au schimbat deja vreo trei sau patru bărci (!). Doar în ochii mei arată urât treaba asta?!

Văd tot mai mulţi angleri (pescari), pro-angleri (pescari profesioniști), pescari sponsorizaţi, blogări – și mă bucur. Sincer! Îmi place să văd că pescuitul crește. Pentru mine, reclama e ca un scurt metraj. Fă-o să-mi placă! Fă-o în așa fel încât să m-aleg cu ceva chiar dacă știu că produsul ăla împins în faţă nu e pentru mine.

Dă-mi un text bun, gândit și scris corect (!). Dă-mi o glumă bună. Dă-mi niște poze frumoase. Dă-mi puţină creativitate. Dă-mi ceva!…Nu-mi pune în faţă de fiecare dată același text de lemn și-o poză previzibilă! Orice lucru de pe lumea asta poate fi făcut bine sau prost. Chiar și un cui poate fi bătut bine sau prost. De-aia am un respect deosebit pentru ăia care fac un lucru bine. Orice lucru.

Aș vrea să văd pe cineva care păstrează un dram de obiectivitate. Aș vrea să văd pe cineva care îmi spune ce i-a plăcut și ce NU i-a plăcut când a testat un produs. Fără să mi-l ridice în slăvi, fără să-mi spună că n-are rost să merg la pescuit dacă n-am nada / boiliesul / voblerul cutare etc. Poate c-ar fi o abordare interesantă în peisajul pescuitului românesc.

Nu știu dacă pescărimea din România merită mai mult decât primește azi, dar pescuitul în sine cu siguranţă merită mai mult. Tu ce crezi despre reclamele din pescuitul românesc?

P.S. Vă puteţi abona la newsletter-ul totpescuit.ro Aici (în partea de jos a paginii). Dacă vă place blogul meu spuneţi-le și prietenilor voștri despre el.

Etichete:, , , , , ,

Trackback de pe site-ul dvs.

Comentarii (32)

  • Avatar

    Radu Muresan

    |

    Bun articolul, foarte bun. I-ai uitat pe cei care sunt sponsorizati „din umbra” sau neoficial. Nu o spun, dar rahatul lor este cel mai bun.
    Eu am colaborat cam 5 ani cu o „firma de pescuit” din Romania si acum colaborez cu una „din afara”. iti pot spune ca abordarea e diametral opusa, chiar contrastanta. Aici la noi ti se cer lucruri si ti se impun.
    Cei de afara iti dau marfa si iti cer un minim de activitati pe care ti-e jena sa nu le respecti mai ales ca sunt atat de putine conditii incat prima reactie a fost „is this a joke? Where’s the camera?”.
    Si recunosc, nu sunt cel mai bun pescar, nici nu am sustinut asta vreodata. Nu am echipamente care sa coste cam un rinichi si poate jumatate de ficat. Scriu din placere pe blogul meu pentru pescarii amatori, de duminica, nu pentru vedete. Da, imi place, ma bucur si este o onoare sa fiu sponsorizat de un brand cu traditie si renume.
    A da, si fac si reclama. 🙂

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Salut Radu! Mulţumesc.
      Ştiu „istoricul” tãu şi mã bucur sã aud cã ai ajuns la o relaţie sãnãtoasã pescar-sponsor. ? Mult succes şi spor la scris!
      Te salut şi-ţi mulţumesc pentru mesaj.

      Reply

  • Avatar

    Calin Ungureanu

    |

    Fiind român, și fiind dimineață, iată că am niște vorbe, o părere și despre asta.
    Sunt puține reclame bine făcute. O reclamă bine făcută are puterea să mă facă să trec peste science-fiction-ul din text si să cumpăr produsul respectiv din motive de simpatie. De multe ori însă se încearcă să se promoveze acele caracteristici și materiale „inovatoare” printr-o reclamă făcută la manivelă, la normă, parcă din obligație. De și mai multe ori, probabil din cauza contractelor, prezentarea produsului e preluată și tradusă fără simț de răspundere, chiar de la producător și asta nu are deloc darul să convingă eventualii cumpărători care încă mai cântăresc oferta. Acoperirea cu fluorocarbon a unui fir nu are cum sa-l facă transparent așa cum extractul de cașmir, dacă există, nu are cum împrumuta proprietățile fizice pe care le are o țesătură compusă, unui produs chimic cu altă stare de agregare. Exemplele sunt multe și pot fi demontate cu o simplă căutare pe internet. Faptul că cel care promovează produsul nu se sinchisește de aceste aspecte, arată că – ori disprețuiește cumpărătorii ori știe că produsele sau tehnologiile (mai ales cele noi apărute) sunt gata vândute chiar înainte de a apărea pe piață. Și asta se datorează în mare parte snobismului clienților și mai puțin credulității.

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Salut Cãlin,
      Mi-a plãcut mult mesajul tãu. Bine structurat, bine argumentat! ??Nu eşti un român oarecare, nici chiar dimineaţa devreme…?
      Mulţumesc!

      Reply

  • Avatar

    Gheorghe Ionel

    |

    ?bine spus.
    Pe mine ma intristeaza si momentele in care pescarii se ataca intre ei …doar ..doar ..lovesc in brand-urile reprezentate de acestia.
    Se pre ca ……..si capra vecinului , fuctioneaza si pe apa.
    Toate cele bune
    Eu personal iti multumesc pt ce pui in atentie
    Fire intinse tuturor

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Mda, e urât. Pe piaţã şi pe net e loc pentru toatã lumea…
      Mulţumesc pentru apreciere.?
      Fir întins şi ţie!

      Reply

  • Avatar

    ilie

    |

    Sincer,pe mine unul,termenii astia de angler,pro angler ,ma fac sa zambesc…se pare ca tot mai mult dispare esenta a ceea ce inseamna la urma urmei pescuitul.Dar no,se pare ca si noi ca natie ne pierdem la urma urmei autenticitatea si cautam sa copiem orice si pe orice.Asa, avem impresia ca suntem mai cool si mai smart ca altii cand de fapt folosim acelasi „furculision”.
    Reclama?Da.Dar aia adevarata,nu aceea in care promovezi produse in care nici tu ca pescar nu crezi,dar asa-ti cere
    sponsorul.Facand asta,in primul rand nu te respecti pe tine,apoi nici pe ceilalti.Si o rugaminte la cei care promoveaza produse(spinning de obicei),cand prindeti un peste,incercati sa o faceti cu naluca la care-i faceti reclama atunci.Angler,proangler ?… sau mai simplu, pescarii, nu ar trebui sa aibe in vocabular cuvantul fake.

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Salut Ilie,
      Mie îmi place partea aia cu angler, proangler, tester etc. Mai condimenteazã pescuitul neaoş, iar uneori e de-a dreptul amuzantã! ?
      Cât despre relaţia pescar – firmã/brand…şi eu aş vrea sã fie bazatã pe mai mult decât o conjuncturã de moment.
      Rugãmintea e bunã!…???

      Reply

      • Avatar

        ilie

        |

        Eu am o curiozitate legata de acesti termeni,in special pro angler.Cum ajungi frate la stadiul asta ?Iti atribui singur acest statut sau trebuie facuta inainte vreo scoala speciala? Acum vreo 25 de ani cand m-am apucat eu de spinn,cand intalneam pe malul apei vreun confrate
        care pescuia la fel,ma bucuram ca atunci cand iti vedeai vreun neam dupa multi ani ? Atat de putini eram…Acum se pare ca nu mai poti practica hobby-ul asta pana nu iti arara sau nu te invata un specialist ce si cum…Ma bucur ca am prins vremurile alea de inceput cand totul se rezuma la propria experienta traita pe apa si cand incercai sa fi mai bun punandu-ti mintea la contributie ca sa-ti intelegi „partenerul”din apa.Acum,vrem totul pe tava si se pare ca din cauza asta apar si specialistii…Gata,ca e suficient si poate iar ma” agata „vreun teacher ?

        Reply

        • Avatar

          Sorin Tot

          |

          Îţi pui singur ştampila de proangler, da. Ca o curiozitate, eu cred cã tu s-ar putea sã fii proangler şi sã n-o conştientizezi încã….?

          Reply

          • Avatar

            ilie

            |

            Ehh,lasati,eu am vorbit frumos ,nu am folosit cuvinte urate si nici nu v-am facut cine stie cum ?

  • Avatar

    cezar jeflea

    |

    Salut Sorine,o sa scriu despre pescarii „tunati”. Pescarii „tunati” sunt acei pescari care nu au avut lanseta din alun cu inele din sarma de cupru matisata cu ata si trasa cu oja,pescarii de Bucuresti nu prea aduna gunoiele in urma lor,pescarii de spining din Bucuresti porta tricouri tunate,pline de reclame in speranta ca dupa cateva capturi pozate o sa-i angajeze un magazin,ei nu posteaza niciodata locatia ,posteaza doar ce scule au folosit si ce magazin le are pe stoc,cand trec pe langa tine „saracule” holbeaza ochii la naluca ta dar naluca lui e stransa in pumn exact ca in povestea cu gandacelul,daca il intrebi ce a prins raspunsul e evaziv dar se scutura geanta si te prinzi ca mananca terci,daca-i iei pe o apa salbatica le rupi imaginatia,de aia nu mai postez unde,cum,cand,ei sunt pe modelul „musca la …”☹

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Salut Cezar,
      Interesantã poveste! ?

      Reply

  • Avatar

    Iulian m

    |

    Din cauza reclamelor am renunțat să mai urmăresc canalele dedicate pescuitului și vânătorii.
    Mulțam mult pentru subiecte și sfaturile utile.

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Cred cã nu eşti singurul…
      Mulţumesc şi eu pentru urmãrire şi mesaj!

      Reply

  • Avatar

    Lure Component

    |

    Salut,
    Te urmaresc de ceva timp si imi place cum iti structurezi articolele …referitor la cel de mai sus …. fenomenul se numeste „marketing fortzat” , este un tip de marketing bazat pe efectul repetitiv pina cand ajunge sa isi execute „scriptul” . In cele mai multe cazuri acest tip de marketing este distructiv si la fel ca si tine am observat ca se practica din ce in ce mai mult (probabil din cauza ca este free 🙂 )….acum…marketingul traditional are o strategie in spate si se focuseaza in cele mai multe situatii targetat pe audienta dorita astfel mesajul de marketing ajunge sa fie „muzica la ureche ” ….cam ceea ce ti-ai dorit tu pe la mijlocul articolului 🙂 ….fiecare are beneficiile lui dar cel abuziv . Referitor la articolele tale ….bravo !

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Salut!
      Marketingul ãsta abuziv, forţat a creat un sentiment de repulsie în piaţã faţã de tot ce înseamnã reclamã (bine sau prost fãcutã, la grãmadã!)…
      Mulţumesc pentru apreciere şi urmãrire!?

      Reply

  • Avatar

    Lucian

    |

    Imi amintesc vreamea cand domnul Malin Musatescu facea reclama la „Baracuda”….

    Reply

  • Avatar

    dan chirosca

    |

    Sunt absolut incantat de articol Sorin.Relatii serioase?Pai iti spun eu.Am o relatie foarte serioasa cu pestii pe care ii prind.De fiecare data cand ii eliberez ei imi soptesc,bai frate de unde ai luat lanseta si naluca?De la ce firma sunt? ca mi-a placut foarte mult:))))Glumesc.Pentru mine cel care isi vinde produsul respectiv trebuie sa imi anticipeze reactia la vederea acelui obiect(lanseta,naluca) etc si sa formuleze oferta sa astfel incat ea sa vina in intampinarea necesitatilor si dorintelor mele.Respect.
    The following story.

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Şi? Simţiţi cã vine sau nu în întâmpinarea dumneavoastrã?
      Respect.

      Reply

      • Avatar

        dan chirosca

        |

        Bineinteles Sorin.Luni si Joi ca de obicei.Cu mare drag iti intampin povestile:))))

        Reply

  • Avatar

    Viorel Costin

    |

    Suntem o societate de consum, ori tocmai acest termen e in antiteza cu „calitate” si de aici pleaca mai toate „problemele”.
    Traim niste vremuri in care mai toate (daca nu chiar toate) brandurile nu mai au niciun fel de respect pentru ce inseamna „brand”, „nume”, „renume” . Aceste lucuri se castiga in timp indelungat si se pierd foarte usor. Nu (cred ca) mai sunt interesate de asa ceva…nu cred sa mai vrea cineva sa-si fidelizeze clientii…cred in schimb ca scopul este de a scoate banii de la client..asta da..cred cu tarie. Pentru asta, in functie de posibilitati se apeleaza la toate mijloacele, fie ele si mai putin „curate”. Vorbim de reclama… spoturile prin anii ’90 erau scurte cateva secunde..s-a ajuns acum sa fie o intreaga emisiunea dedicata unui produs. O intreaga competitie…un intreg canal tv…
    Produsele?!..mai toate nu respecta specificatiile tehnice scrise pe ele chiar de producator. Ca pescar la inceput de drum ti se spune: ” ai grija ca firele sunt mai groase decat scrie pe ele”, „betele nu au chiar actiunea scrisa pe ele”, sau „nada de la vanzare nu e chiar aia care a fost folosita in emisiunea/concursul x si mai trebuie imbunatitita cu ceva” si exemplele pot continua.
    Societatea de consum functioneaza ca o increngatura, mai toti fac la fel si astfel clientul (probabil) accepta mai usor ca e mintit, ca „toti sunt la fel”…

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Mulţumesc pentru opinie. Interesantã!?

      Reply

  • Avatar

    Nicu și Celica Vranciu

    |

    Știi părerea mea despre tine.Încă odată felicitări pt.articol!

    Reply

  • Avatar

    serban

    |

    Cand postez si eu pe Facebook cutia mea cu linguri si voblere neaparat sare cate un proangler din asta care imi spune vezi ca nu ai ultimul model Mepps, ca nu ai linguri oscilante de la Yarie sau Daiwa, ca nu ai ultimul vobler Rappala sau daca il am ca de ce nu am de la Yozuri sau Strike pro (scuze, nu le fac reclama aici, doar am dat din minte cateva exemple). Si binevoitorii te asigura ca daca nu ai ACEL model nu prinzi clean mare, ca stie el ca pe Siret, Mures etc fara modelele prinzatoare nu faci nimic…si uite asa ma stresez si de fraier incep sa caut modelele „lipsa” desi am destule naluci. Daca nu prind problema e la pesti si ape (braconaj, poluare), starea vremii (canicula), frecventare (prea multi pescari pe apa). Mai rar e din cauza nalucii, desi poti alege un model neprinzator in acea zi…dar de aceea ls echimbi constant. Ca sa nimeresti ce trebuie.
    Si mai mai enerveaza ceva. La concursuri de pescuit spin sau musca…pescari cu haine ca de motociclisti, tunate, cu reclame, in culori tipatoare…dupa care ii vezi ca scriu „am prins cativa pastravi si cleni dar greu…” Pai cum sa prinzi desteptule (sorry pt limbaj) cand vii pe apa tarcat ca o cocota de cabaret? Trebuie haine verzui, camuflaj, liniste…daca tropaie pe mal concurentii si arbitrii…pastravii se pun la adapost. Fie si in bazinele din pastravarii. Stiu pentru ca am patit)))

    Reply

    • Avatar

      Sorin Tot

      |

      Ce sã-ţi fac, dacã-ţi pui pe facebook trusa incompletã! Aşa-ţi trebuie. (Glumesc!! ??) Completãri prin truse facem toţi. Cred şi eu cã marea problemã nu acolo e…
      În general, tricourile colorate se iau pe la festivitãţi ca sã se vadã sponsorii. În rest, se cam poartã camuflaj. ?

      Reply

Lasă un comentariu